وبسایت رسمی شورای شهر بندرانزلی

وبسایت رسمی شورای شهر بندرانزلی

شورای شهر بندرانزلی ، shora anzali ، بندرانزلی ، انزلی شورای شهر

نشست تعاملی جهت رفع مشکلات شهری

اندازه فونت :
۱۳۹۹/۱۱/۳۰

نشست هم اندیشی با حضور دکتر دنیامالی نماینده محترم شهرستان انزلی، اعضای شورای اسلامی شهر بندرانزلی، شهردار و کارشناسان شهرداری جهت رفع مشکلات شهری از قبیل برخی ابهامات طرح تفصیلی و همچنین احیای تالاب انزلی پنجشبه ۳۰ بهمن در محل شورا برگزار شد.

در این نشست که با هدف تعامل و هم فکری جهت برون رفت از برخی مشکلات شهری برگزار شد، اعضای شورای اسلامی شهر و کارشناسان شهرداری درخصوص برخی محدودیت ها و ضوابط اعلامی در نقشه تفصیلی، نواقص طرح و طولانی شدن این پروسه مواردی را مطرح نمودند.

 

 

 

 

رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اشاره به اینکه با تعامل و همدلی همه مسئولین می توانیم مشکلات شهر را رفع کنیم، تاکید کرد : از ابتدای شورای پنجم با توجه به مشکلات متعدد شهر انزلی که به دلیل ساختار خاص آن به وجود آمده به دنبال تعامل با همه مسئولین شهرستان بودیم و اکنون جلساتی را به صورت منسجم با دکتر دنیامالی به عنوان زبان گویای مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین یکی از فرهیختگان شهر انزلی به صورت مستمر برگزار کرده و خواهیم کرد تا بتوانیم با کمک ایشان سرپل های اطمینان بخش برآورده شدن آرزوهای مردم را عملی کنیم. امیدواریم با یک تعامل منطقی بتوانیم برخی از مشکلات پیش آمده را در کنار یکدیگر با هم اندیشی و هم افزایی رفع کنیم.

بهمن زنجانخواه با انتقاد از روند طولانی شدن نقشه طرح تفصیلی، تصریح کرد : یکی از مشکلاتی که در شهر انزلی وجود دارد بحث نقشه تفصیلی شهر انزلی است و همه ما از سال ۸۹ درگیر این نقشه هستیم و شاید طولانی ترین زمان را طی کرده است. در همین خصوص در آخرین جلسه ای که در مسکن شهرسازی داشتیم کارشناسان شهرداری به صورت کتابچه ای مکتوب ایرادات موجود در این نقشه را مطرح کردند و هنوز درخصوص ابهمات متعدد این نقشه به نقطه نظر قطعی نرسیده ایم که موضوع جدیدی از طرف میراث فرهنگی پیش آمد و یک پهنه گسترده ای را از میدان امام هادی تا میدان شهید رجبی مقدم اعلام کردند که بیش از ۴۵ درصد اسکلت کالبدی درونی شهر را در بر می گیرد. بر خلاف ضوابط طرح های جامع و تفصیلی ضوابطی نوشتند و محدودیت های ارتفاعی برای ساخت و ساز اضافه کردند مضاف بر اینکه هنوز قوانین خودشان را به تصویب نرسانده اعلام کردند و ساخت و ساز شهری را دچار تنش اولیه نمودند که لازم است مورد توجه باشد.

زنجانخواه در این جلسه عنوان کرد: از دیدگاه دکتر دنیامالی که در جهت احیای تالاب و رودخانه ها تلاش می کند تشکر می کنم. خوشبختانه ایشان قدم اول را برای احیای رودخانه پاشاروگا برداشتند. با کمک نماینده محترم و فرماندار محترم و اداره کل بنادر و دریانوردی جلسات متعددی با حضور ادارات مرتبط برگزار شد و مقرر شد احیای تالاب و رودخانه ها اجرایی شود و بخشی را هم اداره بندر عملیاتی کرد اما متاسفانه اداراتی که همراهی و همکاری خودشان را اعلام کرده بودند در ادامه هیچ عمل اجرایی را به منصه ظهور نرساندند و همچنان یک سکوت معنا داری را در پیش گرفته اند.

وی با اعلام اینکه احیای تالاب و رودخانه ها علاوه بر حفظ این پهنه آبی بر سلامت شهروندان نیز موثر است، تصریح کرد : یک تفاهم نامه ای از طریق بندر به شهرداری و شورا اعلام شد و مقرر شد که پیمانکار براساس همین توافق نامه عمل کند. در اداره بندر جلسه ای با هدف بررسی این موارد برگزار نمودیم و نامه ای هم در راستای خواست مردم تنظیم نموده تا بتوانیم با هدف احیای تالاب و رودخانه ها در راستای حفظ ذخایر آبی که زایشگاه آبزیان نیز هستند از همه ظرفیت ها استفاده کنیم. در کنار این قضیه بهداشت عمومی شهر نیز مطرح است و در واقع در حال حاضر در پاشاروگا لایه برداری (لجن برداری) صورت می گیرد و چیزی به عنوان لایروی به معنای فنی وجود ندارد. درخصوص  بحث جمع آوری فاضلاب شهری که به پاشاروگا منتهی می شود نیز جلسه ای با حضور آقای دودانگه رییس اداره آبفای شهرستان و مشاور طرح برگزار کردیم و امیدواریم به زودی این طرح آغاز شود و در راستای صحت و سلامت شهروندان و احیای رودخانه ها و تالاب به یک جمع بندی برسیم.

وی با تاکید بر تعریف طرح جامع برای احیای تالاب بین المللی انزلی، بیان کرد: از همه زحمات نماینده محترم انزلی در مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم، انتظار مردم از ایشان و مجموعه مدیریت استانی و کشوری این است که در جهت احیای تالاب بین المللی انزلی و رودخانه ها یک طرح جامعی از نظر فنی، علمی، اجتماعی و اقتصادی تهیه شود که ما در سال‌های آتی با کمک خداوند و تلاش همه مسئولین بتوانیم همان اتفاقی که در دریاچه ارومیه افتاد برای تالاب انزلی هم رقم بخورد و نیاز است که با همراهی، هم فکری و هم افزایی درخصوص احیای حقوق مردم تعاملات را افزایش دهیم. از طرف همه اعضای شورای اسلامی شهر انزلی اعلام می کنم که شورای پنجم و ان شالله شورای آینده در راستای به نتیجه رساندن آرزوهای برجای مانده مردم انزلی، همگام با نماینده محترم و همه مسئولین از هیچ حرکتی کوتاهی نخواهد کرد و برای شورای آتی آرزوی سربلندی دارم.

 

 

هادی حیدری» در نقشه طرح تفصیلی شهر حرایم مختلف و تراکم ناهمگون در برخی مناطق دیده می شود.

مبنای شاخص توسعه ای شهر ما گردشگری، صیدو صیادی و بنادر و دریانوردی است و این شاخص توسعه شهر در نقشه طرح تفصیلی دیده نشده است.

اداره میراث فرهنگی از هلال احمر تا جهانگانی را بافت تاریخی دیده است . متاسفانه به اشتباه بافت قدیمی را بافت تاریخی دیده اند و مناطق فرسوده در نقاط مختلف شهر را بافت تاریخی اعلام کرده اند. اما وقتی سوال می کنیم برای مثال در محدوده غازیان به صورت نقطه ای بناهای دارای ارزش تاریخی را اعلام کنید کمتر از سه مورد اعلام می کنند اما همه محلات قدیمی را جزو بافت تاریخی دیده اند و این دیدگاه ها بیشتر نقاط شهر را به یک متروکه تبدیل کرده است.

همه بافت های فرسوده شهر را جزو بافت های تاریخی دیده اند و این یک عامل بازدارنده می شود تا ساخت و ساز در محلات قدیمی جهت جایگزینی ساختمان های فرسوده سطح شهر صورت نگیرد و این موجب عدم توسعه این مناطق می شود. در برخی خیابان های فرعی به دلیل عدم عقب نشینی همین املاک امکان تعریض خیابان ها نیز وجود ندارد.

در بسیاری از مناطق شهر محدودیت های ارتفاع را به صورت دندان موشی لحاظ کردند و در یک خیابان برای دو زمین کنار هم محدودیت ارتفاع متفاوتی دیده اند.

برای خیابان های جمع کننده پخش کننده ترافیک که از ضروریات شهر جهت روانسازی ترافیک است مثل خیابان مظلوم وتهران هیچگونه طرح مناسبی جهت مالکین دیده نشده است.

 

شعبان جعفری» امروز میراث فرهنگی حرف اول و آخر مدیریت شهری را می زند و مدیریت شهری در دست شورا و شهرداری نیست. مدیریت شهری در شهر انزلی میراث فرهنگی، آب منطقه ای و محیط زیست شده اند هر چند این ادارات به برخی وظایف ذاتی خود هم عمل نمی کنند.

در جلساتی که با نمایندگان میراث برگزار می کنیم وقتی سوال می کنیم در طول این پنج سال چه میزان اعتبار برای احیا و بازسازی ساختمان های  تاریخی شهر انزلی هزینه کرده اید صدایی نمی شنویم و همواره اعلام می کنند که بودجه ای نداریم و فقط طرح های غیر قابل اجرا می دهند.

در بحث حریم روگا که تمام حاشیه شهر را در برمی گیرد اگر به اجبار بخواهیم شهر را به سمت غرب و شرق هم توسعه دهیم باز هم حریم روگا در امتداد شهرستان قرار دارد.

برای مثال درخصوص سوسر روگا ۱۵۰ متر حریم دیده اند و بر این اساس بناها باید ۱۵۰ متر با این رودخانه که در امتداد کل منطقه غازیان است فاصله داشته باشند و اگر این حرایم بر همین اساس اجرا شود بسیاری از کوچه ها در منطقه غازیان در همین محدوده قرار خواهند گرفت و شاید بعضی از کوچه ها را دیگر نداشته باشیم.

مشاور از وزارت خانه های مربوطه استعلامات لازم را انجام داد اما این طرح با این همه اشکالات نوشته شده است.

نمی دانم به چه دلیلی می خواهند انزلی را از هر طرف محدود کنند و مردم انزلی را دچار مشکل کنند.

ساماندهی برخی ادارات که درون شهر قرار دارند و موجب محدودیت برای دیگر شهروندان شده اند در این طرح دیده نشده است.

 

مه سیما نصیری : جلسات متعددی درخصوص نقشه تفصیلی برگزار شد و شاهد بودم سایر اعضای شورا و کارشناسان شهرداری اشکالات منطقی زیادی از این طرح بیرون آوردند که امیدوارم این موارد با دستان نماینده محترم رفع شود.

به جهت توسعه محلات و بافت های فرسوده شهر همچون گذشته باید طرح های تشویقی برای ساخت و ساز در این مناطق درنظر می گرفتند که متاسفانه محدودیت هایی لحاظ کردند که سازنده رغبتی برای ساخت و ساز در این مناطق نخواهد داشت و ساخت و ساز به برخی مناطق دیگر شهر که در حال حاضر تراکم زیادی هم دارند سوق پیدا خواهد کرد.

هرجا بنای فرسوده در شهر است میراث فرهنگی تاریخی درنظر گرفته است. ابنیه تاریخی تعریف خاص خودش را دارد و هر بنای فرسوده ای میراثی نیست.

 

تهمتن وکیل منفرد: در نقشه طرح تفصیلی یک طرح آینده دار برای انزلی دیده نشده است و اینکه اعلام کردند جمعیت انزلی معکوس است مبنای درستی نیست. شاهدیم که در منطقه آزاد انزلی و زیباکنار ساخت و ساز های زیادی صورت می گیرد و با سرعت نیز در حال توسعه هستند و اینکه شهر انزلی را در آینده محدودتر و با جمعیت کمتر پیش بینی کنیم تصور درستی نیست.

درخصوص بافت های تاریخی و قدیمی مرکزی شهر به دلیل نبود زیر ساخت مناسب و مشکلات ترافیکی به جهت طولی بودن شهر موافق محدودیت های ارتفاع برای ساخت و ساز هستم، در قسمت های شمالی شهر هم محدودیت های ارتفاع به جهت وزش باد شمالی منطقی است اما در قسمت جنوبی شهر فضای زیادی داریم که می توانیم ارتفاع سازی کنیم و کارهای زیربنایی هرچه زودتر در این بخش آغاز شود.