وبسایت رسمی شورای شهر بندرانزلی

وبسایت رسمی شورای شهر بندرانزلی

شورای شهر بندرانزلی ، shora anzali ، بندرانزلی ، انزلی شورای شهر

نشست بررسی مشکلات حوزه شهری بندرانزلی به ریاسـت معاونت عمـرانی استانداری گیلان

اندازه فونت :
۱۴۰۲/۰۹/۲۹

نشست بررسی مشکلات حوزه شهری بندرانزلی به ریاسـت معاونت عمـرانی استانداری گیلان

جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه شهری بندر انزلی به ریاست موسی فکور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان، فرماندار بندرانزلی، ریاست شورای اسلامی شهر بندرانزلی، شهردار بندرانزلی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی با هدف رفع مشکلات شهری، محدودیت های میراثی، ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان و بررسی روند پروژه های عمرانی، سه شنبه ( ۲۸ آذر) در عمارت تاریخی شهرداری بندرانزلی برگزار شد.

شعبان جعفری با اشاره به اینکه باید ضوابط را به نفع مردم تفسیر کنیم، بیان کرد : شهر انزلی از یک سمت به تالاب محدود است و از سمت دیگر به دریا و ضوابط میراث فرهنگی نیز محدودیت های دیگری برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با اشاره به اینکه راه و شهرسازی در بافت فرسوده طرح های تشویقی دیده است، ادامه داد : از حدود ۳۲۰۰ هکتار مساحت بندرانزلی، ۳۶۵ هکتار بافت میراثی و ۳۵۰ هکتار بافت فرسوده و همچنین ۱۶۵ هکتار نیز به صورت مشترک است. ضوابط میراثی مانع از اجرای طرح های تشویقی در بافت فرسوده می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط شهر با آزادسازی یک پلاک می توانیم یک خیابان را بازگشایی کنیم، ادامه داد : شهرداری در این زمین از هیچگونه تلاشی دریغ نمی کند و برای احقاق حقوق شهروندان از حق خود نیز می گذرد اما محدودیت های دیگر نهادها مانع از این اقدامات می شود.

شعبان جعفری با اعلام اینکه مشخص نیست متولی حریم دریا آب منطقه ای یا منابع طبیعی است، ادامه داد : آب منطقه ای و منابع طبیعی هرکدام ضوابط خاص خودشان را دارند و این ضوابط مشکلاتی در زمینه ساخت و ساز برای مردم ایجاد کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی با تاکید براینکه باید منافع عموم مردم لحاظ شود، ادامه داد : در بخش راه و شهرسازی نیز با چالش هایی روبرو هستیم. برای نمونه زمینی که پنجاه سال پیش سند مالکیت داشته، به دلیل اینکه فعالتی نداشته موات اعلام شده است و در این خصوص رای دیوان به صراحت این اقدام راه و شرح سازی را خلاف شرع اعلام نموده است.

 وی با اشاره به سکونت گاه های غیررسمی انزلی، عنوان کرد : عملا مشحص نیست سه نقطه از شهر از جمله چراغ پشتان، ماراگوده و پیل علی باغ در حوزه شهری هستند یا روستایی. این بلاتکلیفی مشکلاتی را برای ساکنین این مناطق به وجود آورده است و شهر در این نقاط به شکل ناموزنی در حال شکل گرفتن است.

شعبان جعفری گفت : دولت به دنبال ایجاد چهار میلیون مسکن است و در این رابطه زمین هارا شناسایی و دراختیار تعاونی ها و مردم قرار می دهد که ساخت و ساز انجام دهند. شهر انزلی که از هر طرف محدود شده، ضوابط ادارات مختلف نیز مانع ساخت و ساز می شود و این موانع با رویکرد دولت متناقض است.

وی با اشاره به اینکه باید قوانین را به نفع مردم خم کنیم، ادامه داد :  در شهرهای مختلف استان مازندارن حتی شهرهای کوچک تر از انزلی مجوز ساخت ساختمان های بالای بیست طبقه داده می شود اما در انزلی این امکان وجود ندارد.

شعبان جعفری با اشاره به وضعیت تالاب بین المللی انزلی بیان داشت : جلسات مختلفی درخصوص تالاب انزلی در سطح استان برگزار شده اما متاسفانه عملا نتیجه ای از این جلسات عاید تالاب انزلی نشده و وضعیت تالاب هر روز بدتر می شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ سهمیه قیر دولتی به انزلی اختصاص داده نشده، ادامه داد : با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل، علی رغم پیگیری های انجام شده تاکنون نتوانستیم یک دستگاه اتوبوس دولتی برای شهر انزلی به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.